Stavning

Hm. Jag kan faktsikt stava. Ibland. Om jag anstränger mig lite. Tack för påminnelsen, älskade lilla syster... ;)

Tentan gick bra! Det kändes helt OK i alla fall. Fast det är alltid svårt att lära sig det där som läraren tycker är viktigt, tycker jag. De där små onödiga sakerna de berättar i förbigående känns mycket roligare.

Typ som :
   - Vi har ganska många celler i kroppen, 10^13 st. Men det finns fler bakterier än celler i oss, hela 10^14 stycken.
   - Det finns över 700 arter bakterier i vår mun.
   - Någonstans mellan 1000 och 10000 bakterier trycks in i blodomloppet av tandborsten varje gång vi borstar tänderna (fast där dödas de ganska kvickt)
   - En liljeväxt har fem gånger mer DNA lagrat i sina celler än vi människor
   - Om man vecklar ut det DNA som finns lagrat i varje cell, blir det ungefär en kroppslängd långt.
   - Det dör fler människor av multiresistena bakterier i Europa, än det dör folk i bilolyckor.
   - 1 mg botox är tillräckligt för att döda 1 miljon marsvin. 
  
Tja, såna här saker är ju rätt kul. Inte lika kul som att beskriva negativ genreglering i eukaryota celler eller förklara skillnaden mellan betalactamresistens och virusimmunitet hos e.coli. Eller andra sådana saker...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0